Eerste dagen op Vestmannaeyar - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu Eerste dagen op Vestmannaeyar - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu

Eerste dagen op Vestmannaeyar

Door: annika huizinga

Blijf op de hoogte en volg Annika

07 Juli 2010 | IJsland, Reykjavik

Hoihoi!

eindelijk een internetverbinding te pakken gekregen in dit kleine eilandje in de atlantische oceaan :) En ja, klein is het. Slechts een paar vierkante km en 4000 inwoners. Maar wel een echte parel. Strak vertel ik alles over de toffe vulkanen en lava hier, eerst over de reis.

Donderdagochtend zijn we met een minibus richting de haven vertrokken voor een 3 uur durende boottocht naar het eiland. De rit ging door de lavavelden, IJsland is zo mooi en leeg, heerlijk. In Reykjavik zelf regende het, maar hier aan de zuidkust schijnt een zonnetje en er is veel blauwe lucht te zien. Vanaf de boot hadden we een mooi uitzicht op de kust. Deze is behoorlijke plat, met in de verte (natuurlijk) vulkanen en ander hoog gelegen land. Een paar 'grote' rivieren monden hier uit in de zee. Het waaide wel behoorlijk en de boot ging nogal op en neer, wat resulteerde in zeeziekheid bij nogal wat mensen. De beste remedie was eten en op het buitendek staan naar de verte staren (dan heb je niet zo door dat je op en neer, heen en weer gaat). Na ruim 2 uur varen kwam de Vestmannaeyar archipel in zicht als kleine vlekjes aan de horizon. Toen we dichterbij kwamen kon je zelfs Surtsey, het allerjongste natuurlijke eiland ter wereld zien liggen. Deze is in 1963 gevormd na een 5 maanden durende eruptie. In de haven werden we opgewacht door mensen van de organisatie en werden we naar ons onderkomen gebracht. We 'wonen' in een kindergarten. Best luxe volgens onze groepsleidster. We hebben een grote keuken, goede matrassen, zelfs een afwasmachine, maar geen douches... Daarvoor moeten we naar het zwembad. Opzich geen straf, lekker elke dag zwemmen in de hottobs :) . Ook hebben ze 3 toffe glijbanen. Zal daar nog een foto van maken deze week. Een glijbaan komt uit op een soort trampoline, die op zijn beurt weer in het water uit komt. Best luxe zwembad voor zo'n klein dorpje.

Onze groep bestaat uit 5 mensen. Erg weinig voor een werkkamp, maar er waren niet meer aanmeldingen. Onze groepleidster heet Abigail en komt uit Chicago. Ze is al bijna een half jaar hier in IJsland en heeft al iets van 8 werkweken gedaan in de periode. Dan hebben we Martina uit Oostenrijk. Zij is groepsleidster in training en blijft tot januari hier. Ze is erg aardig maar als ze groepsleidster wil worden moet ze nog wel veel leren denk ik zo. Maar ach. Dan zijn er nog 2 Spaanse jongens, Fransisco en Jose. En ik ben nummer 5. We kunnen het goed vinden met z'n 5-en, alhoewel ik het soms wel een beetje duf vind, maar wellicht dat het met de tijd beter gaat worden. Maandag komt er nog een jongen uit Servie. Hij is chauffeur bij de organisatie maar wou ook graag een keer een kamp meedraaien en omdat wij met zo weinig zijn komt ie ons gezelschap houden. We zullen zien.

Donderdag kwamen we dus aan het eind van de dag hier aan, beetje het dorpje verkend en lekker geslapen 's nachts. Alhoewel lekker... het is hier 3 uur lang schemerig per nacht, dat is het donkerste dat het wordt. De zon gaat tegen 1 uur echt onder en om 4 uur zie je hem al weer. Heerlijk lange dagen dus! Vrijdag moesten we om 9 uur klaar staan voor onze eerste dag werken. Er kwam een pickup voorrijden met van die onkruidbestrijdings handpompen achterop. We hebben vrijdag dus de hele dag (lees 2x 3 uur) onkruid uitgeroeid moet niets minder dan roundup. Volgens mij is dat goedje hardstikke verboden in de EU, maar goed. Hier op het eiland groeit een kruid met blauwe bloemen dat erg hardnekkig is en alle 'oorspronkelijke' vegatatie uitroeid. Dit kruid is een hele tijd geleden geintroduceerd om erosie tegen te gaan, maar ja, als je lekkere besjes en mooie mos door datzelfde kruid verdreven worden...
Naja, men vindt het werk hier noodzakelijk dus dan doe je dat maar als vrijwilliger :) .

Na het 'werk' zijn we lekker naar het zwembad gegaan en daarna heb ik heel hard gewonnen met monopoly. En ja, in het IJslands. Niet zo heel moeilijk want de situaties beschreven op de kaartjes zijn precies hetzelfde als in alle andere versies. Dus toen we door hadden welk woord betalen en welk woord krijgen was, ging het makkelijk. Rond middernacht zijn we naar een cafeetje gelopen en heb ik mijn allerduurste glas wijn ooit gedronken: meer dan 7 euro (mijn duurste tot nu toe was op de ferry naar Newcastle, die was precies 7 euro ;) ). Het is hier in IJsland zo dat drank alleen in speciale winkels gekocht kan worden die door de overheid beheerd worden, in de supermarkt kun je zelfs geen bier kopen...

Vanochtend (zaterdag) dachten we lekker uit te kunnen slapen, maar daar dacht de eigenaar van dit gebouw anders over. Ze zijn met een uitbouw bezig, en om 8 uur vanochtend begon de herrie... grrr... We zijn vandaag naar het natural historz museum van dit eiland geweest. Mooie stenen en mineralen en veel opgezette vogels. Daarna zijn we naar de Pompeii van het Noorden geweest. In 1973 is de vulkaan Eldfell gevormd en die lava stromen hebben 1/3 van alle huizen in het dorp verwoest. Een aantal van deze huizen zijn opgegraven en ook zijn de straten met bordjes aangegeven. Er waren mooie wandelpaden gemaakt over het lavaveld. Wel bizar als er dan een bord of gedenksteen van een huis of straat staat, zo midden tussen de grote lompe blokken zwarte basalt. Ik vond het echt geweldig om over zo'n resent lavaveld te lopen. Er zaten niet veel mineralen in, maar wel heel veel luchtbelletjes die helemaal vervormd waren door het langzame stromen. De lavastroom is bijna tot in de haven gekomen. Gek genoeg is hij net voor de Stafkirke gestopt (ja mam, net zo'n stafkirke als we in Noorwegen heben gezien, maar wel iets kleiner). Het blijkt hier in IJsland vaker te gebeuren dat kerken gespaard worden. Dat de stroom net ervoor stopt of in 2-en splitst. Of dat nou gewoon toeval is of niet, het is wel ietwat bizar.

Zondagavond gaan we natuurlijk voetbal kijken, we hebben al uitgevonden in welke pub ze de wedstrijd live uitzenden (vulcano cafe). Ik heb oranje vlaggetjes opgehangen, de spanjaarden hebben een spaanse vlag bij zich. Dus zondagavond zijn we even geen vrienden meer :p .

Maandag begint het vrijwilligerswerk eigenlijk pas echt, dan mogen we 5 dagen achter elkaar aan de bak. Ben benieuwd wat we allemaal gaan doen. Maar een ding weet ik wel, dit is echt een prachtig eiland om een tijdje te vertoeven. Mooi uitzicht op de oceaan aan de ene kant, uitzicht op de Eyjafjallajokull aan de andere kant :D . Kan niet beter toch?

Antwoordt op Nynke haar berichtje: Op de terugweg gaan we met de nieuwe ferry. Die opent de dag voordat wij terug gaan. Nog speciale verzoeken voor foto's???

Zo dit is een lekker lange update geworden. Foto's komen binnenkort weer op facebook. Ik kan op deze weblog geen foto's zetten want dat kost geld en alles is hier al zo duur.

Tot de volgende update!

Groetjes Annika

• 10 Juli 2010 - 20:32

Dina:

Hoi Annika,

Wat weer een prachtig verhaal. Echt weer op z'n Annika's ;-)
    Heel veel voetbalplezier zondagavond en ik lees het wel weer!!!

• 10 Juli 2010 - 22:34

Eline:

ugh...
    nou moet ik zeker ook een blog gaan schrijven...
    uitslover.

=P

Gelukkig werd de finale geen Duitsland-Nederland, weet niet of dat wel zo leuk was geweest op de camping ^_^

• 11 Juli 2010 - 09:22

Jantje Schuurman:

Dag Annika,
    Wat een mooi verslag.
    Werkt de Eyjafjallajokull
    nog? Op het nieuws horen we er niets meer van.
    De jeugd heeft 'Vraauw in 't veen' in oranje en rood wit blauw gekleed.
    Misschien helpt het voor vanavond. Veel succes maandag met het vrijwilligerswerk.
    bless,
    Oma

• 11 Juli 2010 - 09:46

Ina:

Hallo Annika,

Wat weer een prachtig verhaal. Hoe is het eten daarzo? Net zo als wat wij eten of ......

groetjes Ina

• 12 Juli 2010 - 14:40

Nynke:

jaaah! foto's! Vooral van de haven zelf natuurlijk ;-)

Tof dat je daar bent, klinkt allemaal heel jaloers-makend! Volgens mij zijn die Westman-eilanden echt heel gaaf. Tijdens de uitbarsting waarbij 1/3 van het dorpje onderstroomde zijn trouwens heel weinig mensen omgekomen. Het was toevallig slecht weer en alle vissersboten lagen nog in de haven. Mensen konden dus makkelijk vluchten.

Maarrehhh... hoezo 'er zaten niet veel mineralen in de lava'? Lava is toch gemaakt van mineralen? Dat ze zo klein zijn dat je ze niet kan zien, dát is erg jammer. ;-) (srry, Fysisch Geograaf door de bocht).

Veel plezier nog!

Nynke

ps: een van de redenen waarom ze een nieuwe haven aanleggen is zodat de boot niet zo lang door de branding hoeft te varen, dan wordt je ook minder snel zeeziek.

• 12 Juli 2010 - 14:43

Dineke:

Hoi Annika.
    Wat weer een prachtig verslag met veel details. Leuk hoor om het te lezen!
    Nog veel plezier.
    groetjes Dineke

• 18 Juli 2010 - 08:04

Harm En Mia:

Hoi Annika

Harm zegt dat Round Up is een wereld toegepast middel, niet giftig, dus toegestaan.

gr. H en M