Hveragerdi, whale watching en de golden circle - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu Hveragerdi, whale watching en de golden circle - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu

Hveragerdi, whale watching en de golden circle

Door: annika huizinga

Blijf op de hoogte en volg Annika

26 Juli 2010 | IJsland, Reykjavik

hoihoi!

om te beginnen, de whale en de puffin waren overheerlijk! Walvisvlees is net als biefstuk, maar dan beter. Het is jammer dat er niet zoveel walvissen meer zijn, maar ik snap wel dat de vikingen enzo die enorme grote rondzwemmende stukken biefstuk wilden eten (ipv koeien en varkens houden) :) .

Zaterdag in de middag ben ik weer in Reykjavik aangekomen. Ik had nogal problemen met een hostel boeken omdat alles wat enigzinds betaalbaar was vol zat. Dus inmiddels slaap ik al weer 2 nachten in het hippie hostel in Reykjavik. Hier blijf ik tot woensdag, dan is mijn reis helaas alweer voorbij (huilhuil).

Zondag ben ik, samen met een jongen uit Israel, naar Hveragerdi geweest. Dat betekend zoveel als stomende velden. Het ligt midden op de mid atlantische rug en er zjin veel modderpotten en hot springs en een warme rivier waarin je kan baden :) . Het was een half uurtje met de bus en daarna 2 uur hiken door een ongeloofelijk mooie omgeving met rotsformaties, watervalletjes, kleuren en zwavelgeur :) . Ik heb ongeloofelijk jaloursmakende foto's van mij zwemmend in de warme rivier en ik vind het jammer dat ik die nu nog niet kan uploaden :p . In het dorpje Hveragerdi zelf hebben ze een klein parkje met modderpotten en hotsprings en in die hotsprings bakken ze 'hot spring bread'. Heb zo eentje gekocht, smaakt een beetje anders, maar wel lekker! Het is donkerbruin, dus vol vezels enzo :) .

Vandaag heb ik echt de tourist uit gehangen en ben ik op een whale watching trip geweest en in de middag heb ik de golden circle tour gedaan. De whale watching trip was echt tof! We kregen een soort ski overal pak aan zodat we 3 uur lang buiten konden zitten zonder koud te worden. Eerst zijn we naar een puffin eiland geweest en daarna de oceaan op. De boot is eco, groen, alles, etc. dus walvissen zoeken ging zonder enig hulpmiddel (geen lokaas, sonar, etc.). In plaats daarvan legde onze gids uit waar we op moesten letten: groepen vogels op het water, opspattend water, witte vlekken op het water, etc. Na ongeveer een half uur was de eerst walvis in zicht. Dit was een Minke whale (o wacht, die lag eergister op mijn bordje...). De walvis was vooral diepe duiken aan het maken, dus hij kwam maar 1x per 2a3 minuten aan het oppervlakte. We konden de rug en rugvin goed zien en hij/zij zwom 100m van de boot vandaan. In totaal hebben we 3 walvissen gezien en een grote groep dolfijnen! Er waren ruim 20 dolfijnen in deze groep, overal rond de boot doken ze op, soms wel met 4 tegelijkertijd uit het water! Alsof ze een dansje voor ons aan het opvoeren waren :) .
Op de boot trof ik een Luxemburgse familie die goed duits en een beetje Nederlands sprak. Was erg gezellig en leuk om in het Nederlands te kletsen :) . Ben vandaag ook voor het eerst Nederlanders tegen gekomen. Alhoewel het wel allemaal chagarijnige waren dus echt een praatje maken was er niet bij... (wat is dat toch met onze landgenoten, ze zeuren alleen maar dat alles te duur is en een lach kan er bijna niet af).

In de middag ben ik met de golden circle tour meegeweest. Achteraf bleek het een express versie te zijn van de tour, dus we hadden bijna geen tijd bij de verschillende attracties. Dat vond ik wel jammer, vooral bij þingvellir, de plek waar het eerst parlement ter wereld gevormd is! We hadden wel geteld 10 minuten om als een horde chinesen op wereldreis een foto te maken, souvenier te kopen en weer de bus in te haasten. En dat terwijl je je hier prima een hele dag kan vermaken (ga ik morgen doen, op mijn laatste dag in IJsland). Daarna ging de rit verder over de rift tussen de Amerikaanse en Europeesche plaat. De chauffeur wist wel veel te vertellen over de omgeving, maar jammer dat we er met 80km per uur doorheen raasten. De volgende stop was Gullfoss, de beroemde watervallen van IJsland. Hier hadden we gelukkig iets meer tijd om de watervallen rustig te bekijken en om wat rond te lopen. Wel regende het dus was lekker nat na afloop. De laatste stop was bij de geisers! Jaja, hier is Geysir, de moeder van alle geisers ter wereld! Helaas doet ie het niet meer zo goed omdat domme toeristen in de vorige eeuw stenen in de geiser gooiden, omdat ze dachten dat ie dan sneller zou uitbarsten. Nou niet dus, de pijp is verstopt door alle stenen...
Gelukkig doet Geysirs buurman, Strokkur, het nog wel elke 8 a 10 minuten. Ik heb Strokkur 3x zien uitbarsten. De eerste keer schrok ik wel, het gebeurt echt geheel plotseling. Heb een aantal foto´s kunnen maken en ook een filmpje. Die houden jullie nog tegoed!

Morgen is mijn allerallerallerlaatste dag in IJsland. Die ga ik dus grotendeels in þingvellir besteden. Wellicht vind ik hier in het hippiehuis een slachtoffer die meewil :) maar volgens mij is iedereen wel een beetje geologie moe geworden van mij (weet niet of dat nou goed of slecht is eigenlijk). Maar morgen ga ik van de ene plaat naar de andere springen, mijn lunch op de plaatgrens eten en noem maar op :) .


Ik heb alvast een oproep voor de toekomst: wie o wie wil er ergens in de toekomst mee naar IJsland? Om een auto te huren en een rond(je) IJsland te doen in 2 of 3 weken? Kost een paar centen maar dan heb je ook wat :) .

Bless,

Annika

  • 26 Juli 2010 - 20:58

    Jantje Schuurman:

    Geweldig kind,
    Wat een belevenissen!! Wat mooi dat je een geyser in werking hebt gezien!! Ik ben vreselijk nieuwsgierig naar de foto's en de kaarten!!
    Ben je voorzichtig morgen met het springen van de ene plaat naar de andere? Ik wens je daar smakelijk eten. Er is vast wel iemand die met jou mee wil.
    Een hele goede thuisreis.
    Bless, Oma

  • 26 Juli 2010 - 21:40

    Ina:

    Hallo Annika,

    dat lijkt mij ook wel lekker. Zo in dat lekkere warme water
    Nederlanders zijn niet de enige die niet een praatje willen maken. Australiers kunnem
    er ook wat van. Veel plezier nog morgen.
    En spring en eet ze.

    Groetjes Ina

  • 27 Juli 2010 - 05:06

    Dina:

    Goedemorgen Annika,

    Wat weer een verhaal. En nu snappen we ook waarom die Vikingen op walvissen jagen. Wie wil er nu niet iedere dag biefstuk op zijn bord ;-)
    Geniet vandaag van je laatste vakantiedag. Veel plezier met het springen, maak nog maar een paar mooie foto's.

    En wat je oproep betreft:
    Ik wil wel mee!!!!! Maar dat wist je al ;-)

    Goede terugreis!!!!

    Mam

  • 28 Juli 2010 - 10:06

    Dineke:

    Wat een prachtige reis maak je. Veel zien en veel beleven. Ben ook benieuwd naar de foto's. Een goede terug reis gewenst.

    groetjes, Dineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annika

Hoi, welkom op mijn reisdagboek! Ik studeer Aardwetenschappen en ben enorm geïnteresseerd in vulkanen. Vanaf eind februari ben ik voor 5 maanden in Costa Rica!

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 89941

Voorgaande reizen:

31 Mei 2012 - 02 Augustus 2012

Afstudeerveldwerk Mexico

01 Maart 2011 - 17 Augustus 2011

Stage in Costa Rica

07 Juli 2010 - 28 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in IJsland!

09 Maart 2010 - 21 Maart 2010

Annika naar Costa Rica

Landen bezocht: