Eyjafjallajökull, gletsjers en watervallen - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu Eyjafjallajökull, gletsjers en watervallen - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu

Eyjafjallajökull, gletsjers en watervallen

Door: annika huizinga

Blijf op de hoogte en volg Annika

24 Juli 2010 | IJsland, Reykjavik

hoihoi!

mijn vorige update lijkt alweer zooooolang geleden, terwijl het nog maar 2 dagen terug was. Heb heel veel te vertellen, dus ga er rustig voor zitten ;) .

Donderdag ben ik op jeeptour geweest naar Thorsmork. Dat ligt tussen 3 gletsjers en 2 vulkanen (Katla en Eyjafjallajökull). De jeep was echt groot! Je moest er zo ongeveer in klimmen. Behalve ik waren er ook 4 Noren mee met de tour. De gids was een local, ik gok dat hij begin 30 was. Heb hem uiteraard helemaal uitgehoord over de eruptie enzo :) . Eerst ging de tocht een stuk over de gewone weg, maar al snel werd de weg een 4WD road en daarna was er op sommige plekken geen weg, omdat je door de rivier heen moest rijden. Ondanks de enorme wielen kwam het water soms bijna tot het raam, zo tof! (nu nam de gids ook niet de meest makkelijke doorsteken, maar dat terzijde). De bestemming Thorsmork is niet echt een plaats maar meer een gebied. Er zijn een aantal hutten, een hostel en een camping. Thorsmork betekent zoveel als het bos van Thor, de Noorse god van de donder. Het bos is in vergelijking met Nederlandse bossen echt een lachtertje, maar de IJslanders zijn enorm trots op hun bos! Een raadseltje voor jullie: Wat doe je als je verdwaald in een IJslands bos?
Nou? Rechtop gaan staan!

Onze eerste stop was bij de voormalige lagune van de Eyjafjallajökull gletsjer. Voor de grote uitbarsting was hier een meer met ijsbergen. Door alle water is de rand doorgebroken en is het meer leeggelopen. De gletsjertong was goed te zien! Deze komt rechtstreeks uit de krater waar alle as uit gekomen is! In de gletsjer kon je duidelijk de tunnel zien waar het meeste gesmolten ijs doorheen gestroomt is. Het hele gebied was bedekt onder een behoorlijke laag as. De as zat dan ook weer overal, maar dat geeft ook wel wat charme aan de tour. Na het bezoek aan deze voormalige lagune zijn we naar het hostel van Thorsmork gereden en daar lekker soep en brood gegeten. Daarna hebben we een wandeling door het bos van Thor gemaakt en zijn we in een 'singing cave' geweest, een half open grot met een goede akoestiek. De klim erheen ging door hele smalle doorgangetjes, erg tof. In het hele gebied zijn toffe rotsformaties waarin je met een beetje fantasie tollenhoofden kon herkennen. De gids vertelde dat hij als klein jongetje altijd het aantal trollen probeerde te tellen, maar dat hij elke keer weer nieuwe ontdekt :) . Ow ja, de mensen hier geloven echt in trollen, elven en ´hidden people´. Elke rots of steen heeft een naam en een soort halve grot wordt bijvoorbeeld de elvenkerk genoemd. Na Thorsmork zijn we doorgereden naar Godaland, het land van de goden. Dit ligt verder het dal in richting de gletsjers van Katla! De gletsjertongen waren goed te zien, helaas lag de top in de wolken. Bij een evt. uitbarsting van Katla kan een Jökullhlaup ontstaan, een enorme vloedgolf van smeltwater. We probeerden ons voor te stellen hoe dat er hier in dit dal uit zou moeten zien, nou dat is vrijwel onmogelijk. Midden in het behoorlijkb brede dal lag een berg van ca. 40 meter hoog. De gids vertelde dat bovenop dit bergje afzettingen van een enorme modderstroom zijn gevonden, afkomstig van Katla. Ik kan nu geen foto´s uploaden, maar als de foto´s on-line staan moet je maar eens een poging doen om je iets bij die enorme hoeveelheid water voor te stellen.
Over veel water gesproken, in de krater van de Eyjafjallajökull huist een ander monster: een kratermeer van 2km bij 800m breed en behoorlijk diep. Men is hier nogal bang dat dit meer binnenkort leeg gaat lopen (lees: zicht in één keer in het dal zal legen). Ook komt er nog een behoorlijke stoompluim uit de krater. Ik heb een foto van de pluim van begin van deze week, die zal ik later ook proberen op internet te zetten.
De jeeptour was dus in één woord geweldig :) .

Helaas was er iets mis gegaan met de boeking van het hostel in skogar, het zat vol en ik paste er niet meer in. Gelukkig had het plaatselijke Edda hotel een sleepingback accomodation, wat zoveel in hield als matrassen in de sportzaal... o well, ik heb er 2 nachten goed geslapen maar het was wel een beetje magertjes voor het geld dat je ervoor moest betalen...
´s Avonds heerlijke IJslandse lam gegeten in het restaurant, mjammie!

Vrijdag ben ik op gletsjertocht geweest op een ijstong van de Katla gletsjer. Hij heeft nog een andere naam maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd. De gletsjer was bedekt met as, veel as! Als geheel zag het er maar grauw en grijs uit, maar veel as was al weggespoeld door de regen en door smeltwater. Er waren veel gletsjermonsters gevormd, dat zijn bulten ijs bedekt met as. Die vormen zodra as zich verzamld in een kuiltje in het ijs. De as isoleert het ijs eronder, waardoor alles wegsmelt behalve het ijs onder het as. Dit resulteerd uiteindelijk in een zwarte bult ijs. Vroeger dacht men dat dit monsters waren, omdat er wel eens mensen verdwenen als ze een gletsjer over moesten steken. We waren met ongeveer 10 mensen op de gletsjertocht. In tegenstelling tot in Noorwegen hoefden we niet aan een kabel, we konden gewoon vrij lopen. Vond het wel een beetje vreemd aan het begin, maar omdat alle scheuren door de as zo goed te zien zijn zou een kabel echt overbodig zijn. Daarnaast was deze toch de meest bekende en ongevaarlijkste (ofzo volgens de gids). We hebben ongeveer 3 uur op het ijs gelopen!

Ow dit zou een lange update worden... Gaan zo whale en puffin eten (ja je leest het goed, walvis!) Ben benieuwd hoe dat smaakt :) .

Rest van de update komt later!

Bless,

Annika

• 25 Juli 2010 - 09:18

Dina:

hallo Annika, hier een berichtje uit Havelte. We hebben met veel plezier je update gelezen. Wat een avontuur heb jij weer beleefd. Smakelijk eten en laat ons even weten hoe de walvis heeft gesmaakt. Oma, Ina en mam

• 26 Juli 2010 - 07:14

Nynke:

jaloers,jaloers,jaloers... ;-) Heel veel plezier voor de rest van je vakantie, het klinkt echt megagaaf!
    Hebben IJslanders trouwens niet ook een beetje de houding van 'als je geen vulkaanproblemen hebben wilt, moet je niet op IJsland gaan wonen'? Dat zou ik iig hebben...

Groetjes, Nynke