Skogar en skogafoss - Reisverslag uit Skogar, IJsland van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu Skogar en skogafoss - Reisverslag uit Skogar, IJsland van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu

Skogar en skogafoss

Door: annika huizinga

Blijf op de hoogte en volg Annika

22 Juli 2010 | IJsland, Skogar

hoi!

ik ben nu in Skogar, een gehucht met 20 inwoners en ruim 10x zoveel toeristen. Gisteren met de boot van 10:30 naar de nieuwe haven bij Bakki gegaan. Voor Nynke mooie foto's gemaakt van de nieuwe haven, kan die alleen niet uploaden hier... De boottocht duurde maar 30 minuten, een hele verbetering tov van de 2,5 uur die de heenreis duurde. De nieuwe haven was uiteraard nog lang niet af, ze waren nog druk bezig met het ontvangstgebouw en de wegen. Het was ook nog wel ff zoeken naar een bus richting de bewoonde wereld. Bakki ligt echt in de middle of nowhere. Er liep nog een jongen uit Oostenrijk verdwaasd rond ook op zoek naar een bus en met vereende kracht hebben we hem gevonden. De chauffeur heeft mij bij de kruisin met de #1 eruit gezet (dat is de rondweg rond IJsland). Het plan was om vanaf hier of te liften of een paar uur te wachten op de volgende bus. Ben richting de Seljalandfoss (mooie waterfal) gelopen, maar het waaide zo hard en er vloog zo veel as door de lucht dat ik de eerse lift die me aangeboden werd dankbaar aangenomen heb :) . Inmiddels zat de as overal, in m'n haar, neus, oren, mond, kleren...

2 hele aardige IJslanders (opa en oma leeftijd) hebben me naar Skogar gereden, daar moesten ze zelf ook heen. Ze spraken echt iets van 10 woorden engels maar ze hebben me duidelijk gemaakt dat ze hier in de buurt gewoond hebben toen ze nog jong waren (ze hebben me zelfs hun oude huis vanaf de weg aangewezen) en bij de toeristische hotspot waar je het maanlandschap van de eruptie kon zien stopten ze zelfs zodat ik een foto kon maken. Had het wel getroffen :) . Rond 1 uur was ik al in Skogar, terwijl het hostel pas om 4 uur open ging. Dus ben beetje gaan rondlopen en de Skogafoss bekeken. Een erg mooie waterval. Via een lange steile trap kon je nog omhoog. De rivier loopt over een hoogvlakte vanaf de gletsjer en bij de waterval stopt het hoogland abrupt en gaat het verder in de zeevlakte. Die overgang kan je bijna overal langs de kust zien. Hier in Skogar is ook een Icelandic Travel Market bureau waar je tours kunt boeken. Van gletsjertochten tot jeepsafaries. Overal willen ze veel geld voor hebben, maar ja, als je wat wilt... Dus vandaag ga ik op jeepsafari naar thorsmork, dat ligt aan de andere kant van de Eyjafjallajokull. De toer is erg op vulkanen gericht, dus wordt vast wel leuk!
Ben er inmiddels achter gekomen dat om bij de nieuwe lavavelden en de fissures te komen je een tocht van ongeveer 12 uur moet ondernemen... Niet echt iets voor mij dus dat gaat helaas over. Het wordt ook nogal afgeraden om er heen te lopen omdat er veel as op het pad ligt en die enkeling die er wel heen gaat heeft last van smeltende schoenzolen. Vind het erg jammer maar een andere keer beter. De sporen van de uitbarsting zijn hier goed te zien. Alles heeft nog een grijze sluier van de as en als het waait loop je er midden in. Op sommige plekken kun je ook de 'gletser' zien en dat lijkt net op de maan, zo grauw en grijs is alles, maar wel enorm indrukwekkend. De ringweg #1 is tijdens de eruptie deels weggeslagen door de enorme watermassa die van de gletsjer afkwam. Dat was goed te zien omdat stukken met asfalt en met gravel elkaar afwisselden (de gravel stukken zijn de nieuwe stukken weg).

Vannacht heb ik in een HI hostel geslapen. Ik dacht dat ik voor een aantal nachten geboekt had, maar blijkbaar is er iets fout gegaan. Voor komende nacht schijnt het hostel vol te zitten. Kan het bijna niet geloven want vannacht was er bijna geen kip. In de 7 persoons dorm waar ik sliep waren we met z'n 2-en, maar goed, de eigenaar weet het vast beter dan ik. Gelukkig is er hier ook een Edda hotel, daar hebben ze ook slaapzak accomodaties voor een vergelijkbare prijs als het HI hostel.

Ik ben van plan om hier in Skogar 2 of 3 dagen te blijven. Vandaag dus de jeepsafari en morgen ga ik een gletsjertocht doen. Er wordt ook nog een 6 uur durende wandeling aangeboden hier door de omgeving, maar ik kijk nog ff of ik dat ga doen. Dit weekend ga ik richting Reykjavik naar het hippie hostel van WorldWideFriends (waar ik de eerste nacht ook was). Ben er achter gekomen dat als je geen eigen vervoer hebt en je wilt dingen zien je het beste vanuit Reykjavik met tours mee kunt gaan, dus dat is dan ook het plan :) .

Tot zover deze update, over een half uur wordt ik opgepikt voor de jeepsafari, ben benieuwd!

Bless,


Annika


  • 22 Juli 2010 - 11:03

    Wendy:

    Hey Annika,
    Het klinkt allemaal weer super spannend en leuk zeg!! Knap dat je dit in je eentje bent aangegaan!! VInd het leuk om je avonturen te lezen!! Bedankt hiervoor. En voor de leuke foto,s

    Groetjes

  • 22 Juli 2010 - 16:19

    Mia:

    Hoi Annika
    Weer een mooi verslag, ja en alles gaat bij jou niet van het Leien dakje maar je ziet veel en doet wer veel ervaringen op.
    Groetjes mia

  • 22 Juli 2010 - 16:36

    Oma, Mama En Ina :

    Hallo Annika,
    hier een berichtje uit Havelte. Ik heb net jouw laatste update voorgelezen. Wat weer een leuk avontuur. Veel plezier. Groetjes van ons

  • 25 Juli 2010 - 12:06

    Dineke:

    Hoi Annika .
    Wat een spannende reis maak jij. Wel leuk dat je steeds aardige mensen ontmoet die je meenemen. Ik vind het heel leuk en boeiend om jou verslag te lezen. Tot de volgende keer. groetjes, Dineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annika

Hoi, welkom op mijn reisdagboek! Ik studeer Aardwetenschappen en ben enorm geïnteresseerd in vulkanen. Vanaf eind februari ben ik voor 5 maanden in Costa Rica!

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 89934

Voorgaande reizen:

31 Mei 2012 - 02 Augustus 2012

Afstudeerveldwerk Mexico

01 Maart 2011 - 17 Augustus 2011

Stage in Costa Rica

07 Juli 2010 - 28 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in IJsland!

09 Maart 2010 - 21 Maart 2010

Annika naar Costa Rica

Landen bezocht: