Eldfell en puffins - Reisverslag uit Vestmannaeyjar, IJsland van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu Eldfell en puffins - Reisverslag uit Vestmannaeyjar, IJsland van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu

Eldfell en puffins

Door: annika huizinga

Blijf op de hoogte en volg Annika

19 Juli 2010 | IJsland, Vestmannaeyjar

hoihoi!

ik kan maar niet stoppen met nieuwe updates schrijven... er gebeurt ook zoveel hier :)

Mijn vorige verhaal is van vrijdagmiddag, getypt in de bieb. Nu zit ik weer achter de flaptop in de kindergarten, ons onderdak hier. Afgelopen weekend is een belangrijk Nederlands gezegde ontkracht, namelijk deze: drie maal is scheepsrecht. Wat blijkt namelijk, in IJsland geldt: vier maal is scheepsrecht. Jullie denken vast allemaal, wat loopt die te bazelen??? Nou lees maar verder, dan weet je wat ik bedoel.

Vrijdagavond zijn we gezellig naar cafe Maria geweest voor een drankje en potje pool en na een nacht met te weinig slaap stonden we zaterdagochtend om 10:15 uur in de haven, te wachten voor de puffin boottocht. We mogen allemaal op de boot maar toen kon met de motor niet starten. Of we 's middags weer wouden komen, want de reparatie zou twee uur duren. Nou prima, we hebben toch tijd zat. 's Middags deed de boot het uiteraard nog steeds niet, dus wij ietwat pissig druipen af. Nu hadden we wel de hele middag om de Eldfell te beklimmen. Daarover zo meer, eerst even verder over het gezegde. Zondagochtend hebben we heerlijk uitgeslapen en om half 4 stonden wij weer keurig in de haven te wachten op de puffinboot. De tocht van half 11 was gewoon gegaan volgens de vrouw aan de telefoon. Maar, je voelt hem al aankomen, om half 4 was de boot weer stuk... balen! Dus maar een terrasje gepakt in Heimay (zo heet het dorp hier) en hopen dat morgen de boot het dan wel zou doen...
Maandagmiddag om half 4 staan we weer in de haven. Het duurt maar en duurt maar, na een half uur proberen is 1 van de 2 motoren aan de praat. Omdat we met ongeveer 20 mensen ongeduldig stonden te wachten zijn we op 1 motor gaan varen...
Als je nu goed geteld hebt, dan snap je waarom het 4 maal is scheepsrecht moet zijn ;) .

De puffintocht vanmiddag was erg leuk. De tocht duurde ruim 1,5 uur en we zijn het hele eiland rond gekomen. Heel veel puffins en andere zeevogels gezien en de gids wist veel te vertellen over alle stenen en kliffen die we zagen. Ow, de gids was een echte Viking, hij zou zo in Wicky de viking kunnen spelen :) .

Ik heb hierboven beloofd over Eldfell te vertellen. In een woord, het was geweldig! Eldfell is op 23 januari 1973 ontstaan, eerst als een spleet eruptie en later als een cone (een vulkaan die in een enkele uitbarsting vormt, vaak een paar honderd meter hoog). Eldfell is rood van kleur, dat komt door alle ijzer in de basalt/lava. De tocht naar boven was goed te doen, niet te vlak en niet te steil. Overal super toffe stenen natuurlijk, heb er heel veel meegenomen. Oom Harm Jan, ik heb een mooi stukje lava voor jou! Boven aangekomen hadden we een mooi uitzicht over de het eiland. Je kon precies zien waar de lava langsgestroomt was (het lava kanaal). Ook was er bovenop een plek waar de stenen nog erg heet zijn. Zo heet dat je er een eitje in kan koken of bijvoorbeeld een aardappel in alufolie in kan poffen. Wat mensen vooral veel doen is paier in de fik laten steken door de hitte. Dat is ook wat je op de foto's kon zien. Dus nee, er komt GEEN vuur uit de vulkaan. Dat komt er zowieso niet want steen brand niet, dat is rood van zichzelf omdat het zo heet is :) . We hebben een papieren zakdoekje in een kuiltje gestopt, deels afgedekt met stenen zodat de wind het niet kon afkoelen en dan was het ongeveer een minuut wachten voordat het zakdoekje ontvlamde door de hitte. Erg leuk :) .

Bovenstaande is ongeveer alles wat we het weekend gedaan hebben. Vooral uitslapen, voor niets naar de haven lopen en een vulkaan beklimmen :) . Vandaag hebben we lekker gewerkt aan onze muur (we moesten nu de bakken van gaas in elkaar zetten). Morgen mogen we dat vast weer doen want we waren nog lang niet klaar.
Woensdag ga ik dan (eindelijk) op avontuur op het vaste land van IJsland. Heb een hostel geboekt in Skogar, dat is een klein dorp aan de voet van de Eyjafjallajokull gletsjer. Vanuit hier schijnen tochten naar de vulkaan te vertrekken, dus ik ben benieuwd! Ik vertrek woensdagochten om half 11 met de nieuwe ferry naar Bakki. Ow, wellicht hebben jullie je afgevraagd wie Nynke is die berichtjes achterlaat over de haven. Nou, zij is een studiegenootje en doet onderzoek naar de kust hier (vanuit Denemarken). En aangezien ik hier ben en zij niet voorzie ik Nynke van foto's (heeft mijn vakantie ook nog een licht wetenschappelijk nuttige nut :) ).

Tot zover mijn update.

Ow, voordat ik het vergeet: iedereen die jarig is/was de afgelopen tijd: alsnog gefeliciteerd! Ik houd niet alles bij...


Bless,

Annika

  • 20 Juli 2010 - 17:50

    Dina:

    Hahahahahaha, echt weer op z'n Annika's!! Wat heb je weer een leuk stuk geschreven. Ik neem een afdruk mee naar Opa en Oma Huizinga en naar Oma en Ina in Havelte.

    Geniet van je week op het "vaste" land. En........mooie foto's maken!

    Groetjes,
    mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annika

Hoi, welkom op mijn reisdagboek! Ik studeer Aardwetenschappen en ben enorm geïnteresseerd in vulkanen. Vanaf eind februari ben ik voor 5 maanden in Costa Rica!

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 89931

Voorgaande reizen:

31 Mei 2012 - 02 Augustus 2012

Afstudeerveldwerk Mexico

01 Maart 2011 - 17 Augustus 2011

Stage in Costa Rica

07 Juli 2010 - 28 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in IJsland!

09 Maart 2010 - 21 Maart 2010

Annika naar Costa Rica

Landen bezocht: