Poas vulkaan!!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu Poas vulkaan!!! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu

Poas vulkaan!!!

Door: annikahuizinga

Blijf op de hoogte en volg Annika

14 Maart 2010 | Costa Rica, San José

Hoi!

ik ben net terug van de excursie naar de Poas vulkaan en ben helemaal blij, enthousiast, verbrand door de zon, etc. Het was een erg mooie dag. We vertrokken vroeg, om 7 uur stond de bus klaar. Het was 2 uur rijden over hobbellige asfalt wegen door de koffievelden. Bij het bezoekerscentrum aangekomen begon de hike met alle spullen (boten, peddels, meetapperatuur) naar Botos lake, het meer in de oude krater. Het eerste stuk tot het uitzichtplateau is nog mooi geasfalteerd, maar het laatste stuk was door het bos, bomen met allemaal grote bladeren, takken en... bromelia's! Heb een aantal mooie op de foto gezet. Gelukkig geen enge 8-potige wezens gezien, happy me :) . Bij het meer aangekomen (2600m hoogte) werden de boten opgeblazen, de meetapparatuur ingeladen en begon het 'veldwerk'. Verschillende mensen hadden meetapparatuur meegenomen om diepteprofielen te maken van het meer (pH, temperatuur, condictivity, etc.). Het komt erop neer dat je je meetinsturment aan een touw hangt en deze langzaam naar beneden laat zakken tot de bodem. Daarna haal je hem weer omhoog. De apparaten meten automatisch, je kunt ze na afloop in je computer pluggen om de data uit te lezen. High tech :) . Ook waren er mensen die watermonsters namen of CO2 fluxen aan het meten waren. Leuk om te zien, heb iedereen natuurlijk 'uitgehoord' wat ze denen en heb helpen roeien over het meer. Aan een kant van het meer was een klein strandje waar het goed toeven was. Er groeide hier veelal mos, het begin van hoogveen vorming! Ook lagen er veel konijnenkeutels en een enkele dode vogel. Uit de kraterwand kwamen stroompjes water met veel ijzer erin, de hele bedding was rood gekleurd. Het meer zelf is aan de zure kant, pH 4 (drinkwater is pH 7), waardoor er niet veel in groeide behalven een soort gras en wat algen.

Ik hoop dat jullie mijn verhaal nog een beetje volgen, want hij gaat nog wel even door :D

Nadat iedereen klaar was met zijn/haar metingen zijn we naar Laguna Caliente gegaan, de actieve krater van Poas vulkaan! Er kwam een grote rookwolk uit het kratermeer. Eigenlijk kwam de wolk uit de fumaroles rond de lavadome in het midden van de krater. Sinds 25 december is Poas erg actief (zie de link in een eerdere post), waardoor we niet naar benenden mochten. Het risico dat er iets gebeuren zou is te groot. Ik stond naar het meer te kijken en Maria (zij is een oud phd student van Manfred en Costa Ricaanse) was mij aan het uitleggen hoe zo'n phreatic eruptie precies werkt. Nou, ongeveer halverwege vond er een plaats! Het was weliswaar een heel kleine, maar toch :D . Het krater meer is melkgroenig van kleur, maar opeens werd het geelig, omdat er vloeibare zwaveldrupjes omhoog kwamen die plassen vormden om het meer. Toen opeens vormde een zwarte vlek in het water, veroorzaakt door omhoog komende modder dat op de bodem van het meer ligt. Er was een kleine 'blub' en dat was het. Die blub wordt veroorzaakt omdat de stoom die uit de vulkaan komt tijdelijk afgesloten wordt. Daardoor bouwt de druk op en krijg je een kleine explosie. Ik heb geprobeerd het te filmen, maar natuurlijk was mijn accu bijna leeg (na een hele dag foto's maken van de meest interessante andere dingen op de vulkaan). Maar het staat er ongeveer wel op :) . Na dit event kon mijn dag natuurlijk niet meer stuk.
In het visitor center nog een mooi vulkanen t-shirt, poster en magneet gekocht (voor op de koelkast, bij alle andere magneten).

Nu ben ik weer terug op m'n kamer, dit berichtje aan het typen. M'n handen, neus en nek zijn verbrand, dus morgen meer smeren, want dan gaan we naar Irazu vulkaan, die is nog 800m hoger dan Poas, dus meer UV daar.

Foto's on-line zetten lukt nog niet echt, dus die houden jullie tegoed.

Gr Annika

  • 15 Maart 2010 - 05:30

    Dina:

    Hoi Annika,

    En dit is het waarom je het zo leuk vindt!!!!
    Zo dicht bij een vulkaan, zeg maar in een vulkaan.Geniet maar!! Eigenlijk best wel een beetje jaloers hoor;-)En....ik ben benieuwd naar alle foto's, maar die komen tzt wel.

    xxx
    mam

  • 15 Maart 2010 - 09:42

    Oma:

    dag Annika,
    Wat een luxe!! We hebben vanmorgen 2 verslagen!! En wat geef je een duidelijke uitleg. Wat fijn dat je een oud studente van Manfred hebt ontmoet. Wat ik hieruit begrijp is dat zij ook in Utrecht heeft gestudeerd. Op internet heb ik 'phreatic eruptie' opgezocht. Daar zag ik een foto van een 'voor-eruptie' van Mount St. Helens. Oma Huizinga heeft mij gebeld. Zij vind het mooi om te kunnen lezen waar je mee bezig bent.
    Geniet nog maar fijn van alle nieuwe dingen!! De groeten van Oma, Opa Huizinga en mij.

  • 15 Maart 2010 - 11:51

    Leena:

    Woooaaahh!!!
    wat vet cool!

    XX Jezus

  • 15 Maart 2010 - 19:35

    Jhartog Klazienaveen:

    Wat fijn dat allemaal mee maakt.
    Doe goed je best en geniet ervan. liefs en goetjes jo.

  • 15 Maart 2010 - 19:35

    Jhartog Klazienaveen:

    Wat fijn dat allemaal mee maakt.
    Doe goed je best en geniet ervan. liefs en goetjes jo.

  • 16 Maart 2010 - 01:34

    Mathilde:

    Jeej, ik ben niet de enige die magneten verzamelt van alle plekken waar ik ben geweest :) Heb wat stressdagen achter de rug, zodra ik weer wat tot rust ben gekomen ga ik je verhalen uitgebreid lezen! groetjes Mathilde

  • 17 Maart 2010 - 19:48

    Mia:

    Hoi Annika
    Meid wat een mooie omgeving. Veel plezier nog. groetjes mia

  • 19 Maart 2010 - 05:27

    Dina:

    Wat een prachtige foto's.
    Ik ben benieuwd naar de rest!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Annika naar Costa Rica

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2010

Nieuw hotel en laguna rio cuarte

15 Maart 2010

Irazu

14 Maart 2010

Poas vulkaan!!!

13 Maart 2010

bezoek OVSICORI

11 Maart 2010

Eerste dag symposium
Annika

Hoi, welkom op mijn reisdagboek! Ik studeer Aardwetenschappen en ben enorm geïnteresseerd in vulkanen. Vanaf eind februari ben ik voor 5 maanden in Costa Rica!

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 89933

Voorgaande reizen:

31 Mei 2012 - 02 Augustus 2012

Afstudeerveldwerk Mexico

01 Maart 2011 - 17 Augustus 2011

Stage in Costa Rica

07 Juli 2010 - 28 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in IJsland!

09 Maart 2010 - 21 Maart 2010

Annika naar Costa Rica

Landen bezocht: