bezoek OVSICORI - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu bezoek OVSICORI - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu

bezoek OVSICORI

Door: annikahuizinga

Blijf op de hoogte en volg Annika

13 Maart 2010 | Costa Rica, San José

hoihoi!

hier weer een berichtje uit Costa Rica.
Zaterdag zijn we op excursie geweest naar OVSICORI, het vulkanlogische obeservatorium van Costa Rica. Hier worden alle vulkanen in de gaten gehouden. Eerst kregen we een welkomspraatje in het spaans met een korte engelse vertalen (de directeur sprak echt slecht engels). Daarna waren er verschillende posterpresentaties. Leuk om te zien, maar ik vond stiekum de seismograven veel interessanter :) . Op iedere vulkaan zijn meerde seismometers geinstaleerd om elke hik van de vulkaan te meten. Deze komen in het observatorium binnen op grote rollen papier die ronddraaien. Als de pen uitslaat dan is er iets gemeten. Er is een vulkaan hier, de Turialba volcano die erg actief is. De rol was bijna zwart van alle uitslagen die constant binnen komen. Men maakt zich best een beetje zorgen omdat deze vulkaan erg lang inactief geweest is. Er waren wat mensen de rollen aan het verversen, en ik heb natuurlijk de stoute schoenen aan getrokken en gevraagd wat ze aan het doen waren, hoe die seismograven werken, hoe je ze afleest, etc. Zo weer wat geleerd! De rol draait rond in 15 min., elke minuut is er een kleine uitslag, waardoor de op minuut kunt 'navigeren' over het seismogram. Een vulkaan produceert verschillende signalen, normale bevingen maar ook 'tremor' (geen idee of het goed geschreven is). Dat gebeurt als er lava omhoog beweegt, niet verder kan en weer terugvalt. Als een vulkaan dit laat zien dan is er activiteit in de magmakamer en moet je hem goed in de gaten houden. En dat doen ze dan ook ;) .
Later kregen we nog een rondleiding in het chemische lab, waar alle water, gas en sedimentsamples onderzocht worden. Alles zag er mooi en netjes uit, mooie plek om te werken lijkt mij!

's Middags ben ik met Debby (mijn roommate uit Trinidad!) naar downtown San Jose geweest. Er was een groot cultureel festival, met theater, sport, markt, kunst, etc. Heb natuurlijk veel te veel gekocht op de markt, maar het waren zulke mooie handgemaakte dingen. Het idee van de markt was dat je dingen recycled, dus van pakken melk werden portemonnees gemaakt, van plastic flessen sierraden, van oud glas sierraden(heb ketting en oorbellen gekocht), etc. Daarna was er nog een niet zo leuk momentje, toen ik erachter kwam dat een man met zijn hand in mijn tas zat. Gelukkig in het verkeerde vakje, want anders was ik vast iets kwijt geweest. Stomme tasjesdieven ook! Gelukkig ben ik erg groot en had hij moeite om de tas te openen, daarom voelde ik het ook. Was een klein manneke en hij rende snel weg in de massa. Grrr... Draag je tas dus altijd op de buik! (ook al loopt dat niet fijn).

Een ander leuk weetje: bij de presentaties kwam ik een man tegen en die zij: I know your face. Ik dacht, eeuh... ok. Bleek dat hij ook in Oslo was bij de conferentie 2 jaar geleden. We zaten toen naast elkaar in de bus bij de excursie naar de Gardnos inpact crater. Echt grappig dat de wereld zo klein is :) . Hij had toen wel verteld dat ie vulkanoloog was in Costa Rica, maar dat je elkaar dan hier weer ziet...

Eind van dit verhaaltje!

Gr Annika

  • 15 Maart 2010 - 05:33

    Dina:

    Dus..........wordt het toch een laboratorium??? Volgens mij bleven die mensen allemaal wel plezier aan jou, met al je vragen en enthousiasme. En wie weet, kan die vulkanoloog uit Costa Rica nog wat voor je betekenen;-)

    En.....pas op voor tasjesdieven, hahahahahaha
    dat durven zo toch niet, zo 'n grote blanke stoot! hahahahahaha

    xxx
    mam

  • 15 Maart 2010 - 09:54

    Oma:

    goedemorgen Annika,
    Je hebt het het woord tremor goed geschreven. Zie onderstaand een vertaling uit het Engels:
    De US Geological Survey gemeld op haar website de tremor gemeten 4.7.
    Wat spannend allemaal wat je overkomt!
    Zowel op de berg als in de stad!
    Vol verwachting kijk ik uit naar je volgend verslag. groetjes, Oma


  • 15 Maart 2010 - 11:26

    Dineke:

    Hoi Annika.
    Leuk om je verslagen te lezen. Goed hoor dat je zoveel vraagt! Past ook bij je belangstelling en graag alles willen weten. Nou blij dat het goed is afgelopen met de tasjesdief! Groetjes Dineke

  • 15 Maart 2010 - 11:47

    Ina:

    Hallo Annika,
    Ik was even aan het lunchen en had dus tijd om jouw verhalen te lezen. Wat een belevenissen, zeg. Ben ik weer op de hoogte. Dus.....wat gaat het nu worden?????? Vulcanologie in je master?

    Groetjes Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Annika naar Costa Rica

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2010

Nieuw hotel en laguna rio cuarte

15 Maart 2010

Irazu

14 Maart 2010

Poas vulkaan!!!

13 Maart 2010

bezoek OVSICORI

11 Maart 2010

Eerste dag symposium
Annika

Hoi, welkom op mijn reisdagboek! Ik studeer Aardwetenschappen en ben enorm geïnteresseerd in vulkanen. Vanaf eind februari ben ik voor 5 maanden in Costa Rica!

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 92244

Voorgaande reizen:

31 Mei 2012 - 02 Augustus 2012

Afstudeerveldwerk Mexico

01 Maart 2011 - 17 Augustus 2011

Stage in Costa Rica

07 Juli 2010 - 28 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in IJsland!

09 Maart 2010 - 21 Maart 2010

Annika naar Costa Rica

Landen bezocht: