heenreis en eerste dag - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu heenreis en eerste dag - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu

heenreis en eerste dag

Door: annikahuizinga

Blijf op de hoogte en volg Annika

10 Maart 2010 | Costa Rica, San José

hoihoi!

Hierbij dan mijn eeste berichtje uit San Jose. Gisteravond laat aangekomen. Het eerste dat opviel was dat het hier erg warm en broeierig is, zeg maar het tegenovergestelde van in nederland.
Eerst over de heenreis. Wouter heeft mij dinsdag ochtend naar Schiphol gebracht. Ik was stiekum wel een beetje zenuwachtig, want je hebt wel een grote reis voor de boeg. Na lang wachten op Schiphol door de security check. Dat was lachen met die bodyscan! Met je handjes omhoog stil blijven staan. Vervolgens mag je doorlopen en verschijnt er een poppetje in beeld waar blokjes opstaan waar je nader gechecked moet worden. Dus geen foto´s van naakte mensen, pfiew, dat scheelt weer! In het vliegtuig zat ik naast een meisje uit Savannah, een klein plaatsje vlak bij Atlanta. Ze had 2 maanden in Frankrijk gestudeerd. Hebben de halve reis gekletst over vanalles en nogwat. Ook nog wat geslapen en een film gekeken. Hadden super tof uitzicht uit het vliegtuig. Allemaal toffe zeegaten en landschappen in Engeland en Ierland, boven Canada sneeuw, skigebieden (sorry ik kan het niet laten) en... uitzicht op NY city! Met long island en manhattan. Als klap op de vuurpijl vlogen we langs Washington DC en daarna richting Atlanta. Na veilig geland te zijn door de immigratie, vingerscans, foto´s en de hele ratteplan. Daarna als een echte amerikaan bij de Mac gegeten (wel een salade) en daarna wachten voor de volgende vlucht. In het eerste vliegtuig zaten ook nog een stel nederlanders die op cruise gingen in Florida. Zij moesten ook wachten dus dat hebben we gezellig samen gedaan onder het genot van een zak dropjes :) . De vlucht naar Costa Rica was voor mijn gevoel in de nacht, dus ik heb bijna de hele vlucht geslapen, zzzzzz. Naast mij zat een Canadees, geboren in Italië, veel familie in Costa Rica en gebrekkig Engels sprekend. Hij heeft me nog vanalles verteld over Costra Rica en de gewoontes, dat was wel leuk. In San José op het vliegveld weer immigratie, dit keer veel soepeler dan in de VS. M´n tas opgehaald en toen richting mij ´taxi´. Carlos, een local die de meeting mede organiseerd had gezegd dat hij mij en een ander meisje op zou halen. Na veel zoeken tussen alle naambordjes eindelijk de goede gevonden. Er volge een sightseeing tour door San José, want de uni en hotel lagen aan de andere kant. Kreeg alvast wat tips voor dingen die ik kon bezoeken de volgende dag. Ik wou eigenlijk maar een ding en dat was slapen (inmiddels was het voor mijn gevoel 5 uur ´s ochtends). Bij het hotel aangekomen keek ik echt mijn ogen uit. Het is een groot huis, heerlijk open, met een terras en tuin met bananen en palmbomen, orchideen en bromelias, zo mooi! Gelukkig had ik wel een bed zonder plank aan het voeteneind, want m´n voeten staken een stuk over. ´s Nachts redelijk geslapen, wel wat stadse geluiden en overvliegende vliegtuigen. De volgende ochtend lekker ontbijtje: brood met annanas jam. Heel bizar maar wel lekker. Ook stond er een glaasje sap en stukjes watermeloen bij ieders bord, echt leuk! Bij het ontbijt kwam ik al een paar mensen tegen van de CVL meeting. Met een jongen, Paolo uit Portugal, ben ik na het ontbijt San José ingegaan. Hebben eerst de verkeerde bus genomen, kwamen we ergens buiten de stad uit. Dus na wat omzwervingen waren we in het centrum. Eerst maar es echte koffie gehaald, daarna Colonnes gepint bij een bank (de 5e automaat deed het eindelijk...) en daarna naar een museum. Het waren eigenlijk 3 musea in 1: Geld museum met de geschiedenis van de Colonne, 2: Schilderijen van Costa Ricanen en 3: Gold. De laatse was het mooiste, want die ging echt over de geschiedenis van Costa Rica. Dit land heet niet voor niets ´rijke kust´, je kunt/kon namelijk zo goud uit de rivieren vissen. Lang voordat de spanjaarden kwamen werden er al vele dingen uit goud gemaakt, het was een belangrijk iets in het sociale leven. Ook werd pijnlijk duidelijk hoe wij europeanen alles hier kapot gemaakt hebben. Al met al een mooie introductie in de cultuur. Na het museum had ik wel honger en zijn we in een restaurantje gaan eten. Hebben expres lokale gerechten geprobeerd: Tortilla´s en salade. Alles werd op een groot bananenblad geserveerd op een houten plank. Gebakken banaan, rijst met zwarte dingen erin, lekker vlees, etc. Prima maag vulling! Heb ook geleerd om te vragen om flesjes drinken en om bekers met ijsklontjes te weigeren, hoe verleidelijk die ook zijn met de hitte hier! De ijsklontjes zijn veelal van leidingwater gemaakt, wat niet heel gezond voor je is. Dus nu maar kijken of ik die verleiding kan weerstaan ;) . En nu zit ik hier in het internetcafé. In 2 dagen heel veel ervaringen en indrukken rijker. Vanavond is de openingsmeeting en ontmoet ik de andere mensen. Heb er heel veel zin in! Helaas komt Manfred niet meer (mij docent uit Utrecht). Jammer maar ik weet zeker dat ik een top 2 weken ga hebben!.


Gr Annika

  • 10 Maart 2010 - 22:32

    Ina:

    Hallo Annechie,

    Fijn te lezen dat je een goede reis hebt gehad en veilig in Costa Rica bent aangekomen. Oma vroeg vanavond al of ik al iets van jou gehoord had. Ze zal het morgenvroeg fijn iets je verhaal te kunnen lezen.

    Veel plezier.
    groetjes Ina

  • 10 Maart 2010 - 22:49

    Dina:

    Hoi Annika,
    Fijn iets van je te horen. Zo te lezen heb je je draai al weer gevonden, sightseeing, musea bezoeken, local food, echt op z'n Annika's.
    Jammer dat Manfred niet meer komt, dan maar op eigen houtje, maar dat komt vast en zeker ook goed!
    Veel plezier tijdens de opening en tot je volgend verhaal.
    xxx mam ;-)

  • 11 Maart 2010 - 06:58

    Jantje Schuurman:

    Dag Wichtje, Fijn dat je iets van je laat horen en het zo naar je zin hebt. Je kunt boeiend vertellen. Costa Rica lijkt mij een mooi land en je ontmoet mooie mensen. Geniet en doe maar veel ervaring op. Het is hier bewolkt en om het vriespunt. Maar de zon is ons beloofd!! Gerrit is vandaag jarig!
    Tot schrijfs, groetjes, Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Annika naar Costa Rica

Recente Reisverslagen:

17 Maart 2010

Nieuw hotel en laguna rio cuarte

15 Maart 2010

Irazu

14 Maart 2010

Poas vulkaan!!!

13 Maart 2010

bezoek OVSICORI

11 Maart 2010

Eerste dag symposium
Annika

Hoi, welkom op mijn reisdagboek! Ik studeer Aardwetenschappen en ben enorm geïnteresseerd in vulkanen. Vanaf eind februari ben ik voor 5 maanden in Costa Rica!

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 89936

Voorgaande reizen:

31 Mei 2012 - 02 Augustus 2012

Afstudeerveldwerk Mexico

01 Maart 2011 - 17 Augustus 2011

Stage in Costa Rica

07 Juli 2010 - 28 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in IJsland!

09 Maart 2010 - 21 Maart 2010

Annika naar Costa Rica

Landen bezocht: