El Chichon! - Reisverslag uit Chapultenango, Mexico van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu El Chichon! - Reisverslag uit Chapultenango, Mexico van Annika Huizinga - WaarBenJij.nu

El Chichon!

Door: Annika Huizinga

Blijf op de hoogte en volg Annika

02 Juli 2012 | Mexico, Chapultenango

Hola!

Hier weer een berichtje uit Mexico :) . Allereerst super bedankt voor de berichtjes op mijn vorige blogs, vind het erg leuk om die te lezen! Dus vooral berichtjes blijven schrijven, dan doe ik dat ook ;) .

De afgelopen week stond in het teken van veldwerk op de vulkaan El Chichon. Dinsdagochtend kwam ik met de bus aan in Villahermosa, 's avonds kwamen Kees en zijn familie daar ook. Een nachtje in Villahermosa geslapen, de volgende ochtend vroeg op weg gegaan naar de bergen van Chiapas. Het was een uurtje of 4 rijden. In Chapultenango aangekomen was het daar een drukte van jewelste: verkiezingsfestijn. Alle dorpen uit de omgeving waren uitgelopen om naar de kandidaten te luisteren en om in verschillende optochten mee te lopen. Er waren 5 partijen, dus 5x hetzelfde riedeltje. Wel grappig om te zien. Voor ons betekende dit wachten, want het hele dorp was hier mee bezig. Uiteindelijk konden we met mensen van de Protecion Civil spreken, die ons geholpen hebben met het zoeken van onze gids en een plek om te overnachten. Er is geen hotel in het dorp, maar er bleek wel een soort van motel te zijn met 4 kamers, speciaal voor bezoekers. Dus ik blij dat we een gewoon bed hadden en niet bij mensen thuis in de hangmat hoefden te slapen :) . Via de universiteit UNAM had ik de naam van een gids gekregen. Helaas bleek hij niet in het dorp te zijn, maar een jonger zusje van hem wel, Ester heet ze. Ze is 19 en heel vaak met haar broer mee het veld in geweest en ze wilde ons wel 2 dagen meenemen. Dat bleek uiteindelijk een goede keus te zijn geweest! Ze wist vele paadjes te vinden en was ook nog eens erg gezellig! 's Avonds nodigde ze me uit bij haar thuis voor de koffie. Zij en haar zusjes vroegen mij de oren van het hoofd over Nederland en alle andere plekken waar ik geweest was. Ze komen bijna nooit hun dorp uit, maar zijn wel enorm nieuwsgierig naar de wereld. Vooral het EK voetbal vonden ze interessant, Esther noemde zo het halve Duitse elftal op... (help, ik kom niet verder dan schweinsteiger en klose...). Esters 2 jaar jongere zusje is verslaafd aan geschiedenis en kent bijna de hele Europese geschiedenis uit haar hoofd (voor zover dat in haar schoolboek staat dan). Was dus erg gezellig 's avonds! ow ja, mijn dreads waren ook reuze interessant, ik moest bij Ester haar zus er ook een in het haar maken... ;) (whaa ik ben slecht in namen onthouden...) .

Maar goed, we waren hier voor de vulkaan, dan ga ik daar nu ook iets over vertellen. Donderdag zijn we voor het eerst het veld in gegaan. Samen met Kees zijn vrouw en zoontje en onze gids Ester zijn we de vulkaan gaan verkennen. Over het hoofdpad richting de krater gelopen. Het is ongeveer 8 kilometer omhoog lopen. Het eerste stuk is nog wel te doen, de laatste 2 km zijn zwaar... Het gaat dan behoorlijk steil omhoog en om de honderd meter pauze houden om uit te hijgen. Gelukkig is El Chichon maar 1000m hoog, dus nog voldoende zuurstof in de lucht. Boven op de top aangekomen een geweldig mooi uitzicht over het kratermeer. Natuurlijk veel foto's genomen en onderweg goed kijken waar as en tephra te vinden is. De weg naar beneden ging een stuk sneller, ongeveer 2 uur lopen. Wel zere voeten beneden... Kees en ik hadden een goed idee gekregen waar wat te zien was, dus 's middags een plan gemaakt om te gaan monsteren de volgende dag. Op vrijdag zijn we heel vroeg op pad gegaan, zodat het nog lekker koel was in het veld. Eerst aan de voet van de vulkaan in de rivierbedding naar afzettingen gekeken en monsters genomen, daarna naar de Platanar gully gelopen en daar nog meer afzettingen bekeken en bemonsterd. Een aantal jaar geleden was hier een onderzoek gedaan door de meneer van UNAM waar ik vorige week langs was geweest. Hij had tips gegeven over waar in de gully we moesten kijken en in zijn publicatie stonden vele afzettingen ook beschreven. Het was nog best zoeken om de locaties te vinden, maar het is goed gelukt. De meeste monsters die we wilden nemen hebben we ook gevonden! :D .
's Middags zijn we nog weer naar de krater geklommen om een monster uit het kratermeer te nemen. Voor mijn onderzoek is het water niet belangrijk, maar Manfred, mijn supervisor, die werkt wel aan dit kratermeer. En omdat ik toch zo dicht in de buurt was... ;) . Vooral het naar beneden klimmen in de krater was tof. Super steil, maar erg leuk. Naar boven moest je echt op handen en voeten als een berggeitje ;) . We hadden echter de tijd niet goed in de gaten gehouden, en de onweerswolken begonnen te komen... Zijn in 1,5 uur naar beneden gerend en tot de laatste kilometer tot de auto ging het goed. Daarna werd het eng en we waren dan ook zeikenat toen we bij de auto waren... Gelukkig is alles goed gegaan, volgende keer toch iets beter op de tijd letten (horloge/klokje mee het veld in!!!) .

Na het El Chichon veldwerk zit mijn veldwerk er echt op! Zaterdag zijn we naar Villahermosa terug gereden en zondag ben ik met de bus naar San Christobal de las casas gereden. Kees is met zijn familie naar Belize gegaan voor vakantie. Wel ben ik nog een dagje ziek geweest, ws iets verkeerds gegeten... Lang leve de ORS en norit tabletten zullen we maar zeggen. Voel me nu weer een stuk beter gelukkig :) . Heb gister en vandaag rustig aan gedaan. Beetje San Christobal verkend, veel mensen in kleurige klederdracht hier! En wat zijn de indigenous people klein... Sommige komen net tot navel hoogte...

Als het goed is word ik morgenochtend door een shuttlebusje opgehaald en naar Guatemala gebracht. Ik zeg als het goed is, want de persoon via wie ik dat geregeld had laat maar niets van zich horen nadat ik het hostel waar ik verblijf doorgegeven had... Maar het is en blijft latijns amerika, en daar gaat communicatie nu eenmaal niet altijd even duidelijk :) . We zullen zien!

Het veldwerk zit erop, laat de vakantie maar beginnen!

Tot de volgende blog!

Groetjes Annika


ps Eva, ik heb je berichtje gelezen, maar je hebt geen e-mail adres achter gelaten. Je kunt El Chichon als toerist wel bezoeken, maar niet vanuit San Christobal. Het beste ga je vanuit Villahermosa en met eigen vervoer. In Chapultenango aangekomen moet je richting de kerk gaan, daarachter staat een groot blauw/geel gebouw van de proteccion civil. Daar moet je je melden. Zij kunnen je helpen met onderdak en een gids. Weet wel dat niemand Engels spreekt in het dorp (op een aantal docenten van de locale middelbare school na). Reken minimaal 2 dagen om El Chichon te bezoeken, het beste kom je de middag van tevoren aan, zodat je de volgende dag vroeg richting vulkaan kunt. Het is eerst ca 10km met de auto over een onverharde weg en daarna nog 8km hiken. Super tof om te doen, wel een hele onderneming :) .
Je mag me ook mailen op annikahuizinga@gmail.com

  • 03 Juli 2012 - 04:55

    Dina:

    Goedemorgen Annika,
    Wat weer een vehaal! Het meeste wist ik natuurlijk al van onze Talk-sessie van gisteravond ;-) Ik vond het fijn je even weer gesproken en te zien te hebben. Heel veel succes met je reis naar Guatamala. Dikke knuffel.

    xxx mam

  • 03 Juli 2012 - 07:07

    Jo Hartog:

    Wat weer een verhaal ik lees het met aandacht ,maar kan die namen allemaal niet onthouden . Ik heb in de pyama zitten lezen. We hebben goed weer dus ik zit vaak buiten met meer dames . Annika nog veel succes met je verdere ries en ondaks je werk geniet ervan.

  • 03 Juli 2012 - 07:41

    Mathilde:

    Hoi Annika, leuk om je avonturen te lezen! Het klinkt als een geweldig veldwerk en ik hoop dat je vakantie net zo leuk wordt :) Heb je trouwens nog iets meegekregen van stress rondom de verkiezingen in Mexico? Het schijnt toch allemaal niet even soepel te zijn verlopen (fraude, intimidatie van stemmers, nu protesten nav de uitslag...)
    groetjes! Mathilde

  • 03 Juli 2012 - 09:43

    Jannie:

    Wat weer een belevenissen Nu fijn genieten van jouw vakantie.
    groetjes Henk en Jannie

  • 03 Juli 2012 - 11:57

    Jantje Schuurman:

    Dag Annika,
    Je schrijft prachtig. Ik zie je klauteren en dalen! Wichtje toch.
    Een hele fijne vakantie toegewenst in Guatemala.
    Oma

  • 03 Juli 2012 - 20:33

    Mia:

    Annika heb weer met plezier gelezen en wens je prettige vakantie.
    Groetjes Harm en Mia

  • 03 Juli 2012 - 20:37

    Eva Van Gelder:

    Dag Annika,
    Thx, klinkt super tof. Ik stuur je ook even een mailtje.
    Grtz
    Eva

  • 03 Juli 2012 - 21:01

    Lianne:

    Hoi Annika,

    Wat geweldig in die krater. Jij beleeft het wel helemaal als je als een berggeitje de krater naar boven klimt. Zie het voor me :-)
    Ik snap ook wel dat je de tijd vergeet als het zo gaaf is!

    Bij ons in huis is het een stuk rustiger, want Frank en Inge zijn op schoolreis naar Ameland. Heb gewoon tijd over, wat heerlijk is in de laatste drukke weken van school.
    Ze treffen het het wel, want het is heerlijk weer.

    Annika ik wens je heel veel plezier op vakantie en lees graag wat je nog mee maakt.

    Groetjes, Lianne

    Groetjes, Lianne

  • 04 Juli 2012 - 09:23

    Dineke.:

    Hallo Annika.

    Wat weer een goede beschrijving van je onderzoekswerk!
    Je hebt vast een hele goede conditie met het vele loop en klimwerk!
    Ik wens je een hele fijne vakantie toe!
    Groetjes, Dineke.

  • 04 Juli 2012 - 19:51

    Harm Jan En Marga:

    Annika
    We hebben weer genoten van je reisverslag in Mexico
    We wensen jou een prettige vakantie toe en geniet er van.
    gr
    Oom Harm Jan en Tante Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annika

Hoi, welkom op mijn reisdagboek! Ik studeer Aardwetenschappen en ben enorm geïnteresseerd in vulkanen. Vanaf eind februari ben ik voor 5 maanden in Costa Rica!

Actief sinds 28 Feb. 2010
Verslag gelezen: 11575
Totaal aantal bezoekers 89920

Voorgaande reizen:

31 Mei 2012 - 02 Augustus 2012

Afstudeerveldwerk Mexico

01 Maart 2011 - 17 Augustus 2011

Stage in Costa Rica

07 Juli 2010 - 28 Juli 2010

Vrijwilligerswerk in IJsland!

09 Maart 2010 - 21 Maart 2010

Annika naar Costa Rica

Landen bezocht: